Beskär rätt

fore

I min serie ”grundläggande kunskap om Illustrator” har jag i dag nått delen som berör beskärning av bilder. När man gör grafik för tidningen görs den i den storlek som den sedan ska läggas in i. Ska kartan, som det rör sig om i det här fallet, vara en spalt bred ser jag till att den har rätt proportioner när jag lämnar över den till redigerarna.

Men det är lätt hänt att man spiller över måtten och när man ritar ut vägar är det nästan ett måste att gå över gränserna för att få dem snygga. Tyvärr kan man inte bara markera och ta bort det man inte vill ha när man jobbar i Illustrator.

Länge använde jag en metod där man maskar de oönskade delarna med en vit platta. Men detta innebär att storleken på dokumentet inte blir korrekt och att redigeraren måste se till att det blir rätt. Tyvärr kan det lätt bli missförstånd och grafiken får fel storlek eftersom den som lägger in den på sidan inte ser till att bilden fyller bildblocket i InDesign.

Efter det provade jag ett tag med att lägga en urklippsmask. Men tyvärr är den metoden lika dålig som den med vita block, eftersom man bara döljer bilden och problemet med bildens storlek kvarstår.

Den metod som enligt mig är oslagbar kräver några fler steg, men resultatet blir en grafik som har precis den storlek som man vill ha.

Så, här är en liten tutorial:

beskura

3 svar to “Beskär rätt”

  1. Veronica Says:

    Jag tackar och bugar för Dina tips och råd! Detta kommer att bli en blogg jag vill besöka ofta. Jag har några områden som jag skulle önska att du kan ta med framöver: lämpligt typsnittsval i nyhetsgrafik, färgsättning av kartutsnitt. Har du dessutom några tips på kurser/utbildning inom området nyhetsgrafik/informationsgrafik får du mer än gärna ge dem också!

  2. Déz Says:

    Tack för det, Veronica. Jag tänkte faktiskt lägga upp lite valda delar av min tidnings grafikpolicy, där jag tar upp typsnitt och färger.
    Angående kurser är det sämre. Har inte hittat någon jag gillar än.

  3. Sanna Says:

    Haha, Dez! Jag snubblade in på din blogg av en slump! Klart att vassaste redigeraren har en blogg och säkert kryllar det av bra tips här. (Även om jag ser att detta inlägget är från 2008) Ska gå in och kika mer här den dagen jag vågar sätta tänderna i Illustrator.

Lämna en kommentar